Kinderdagverblijf
Onze aanpak
Onze aanpak rust op vier pijlers:
We creëren een veilige en vertrouwde omgeving door te werken met kleine, horizontale groepen in hun eigen ruimte:
Op de locatie Kerkdriel werken we met 3 groepen:
Bosmuis (babygroep 0-3 jaar): maximaal 13 kinderen met 3 pedagogisch medewerkers
Dwergmuis (1-4 jaar): maximaal 13 kinderen met 2 pedagogisch medewerkers
Spitsmuis (2-4 jaar): maximaal 16 peuters met 2 pedagogisch medewerkers
Op de locatie Velddriel is de indeling als volgt:
Babygroep (0-2 jaar): Maximaal 9 kinderen met 2 vaste pedagogisch professionals.
Peutergroep (2-3 jaar) : Maximaal 16 kinderen met 2 vaste pedagogisch professionals.
We werken met vaste pedagogisch medewerkers. Als zij afwezig zijn, worden ze vervangen door mensen uit onze eigen invalpool. Deze structuur zorgt voor kleinschaligheid en overzichtelijkheid, waardoor je kind zich snel thuis voelt.
Onze unieke pedagogische beleid combineert elementen uit diverse opvoedkundige stromingen, gericht op de hoogste kwaliteit. We werken -net als in de peuteropvang- met het Uk & Puk-programma, waarbij pop Puk centraal staat. Dit programma stimuleert spelenderwijs de taalontwikkeling, sociaal-emotionele groei, motorische vaardigheden en eerste rekenvaardigheden van je kind. Ook zorgen we voor continue bijscholing voor onze medewerkers.
Een uniek aspect van 't Veldmuisje is dat we een eigen pedagoog in dienst hebben. Onze pedagoog begeleidt als coach onze pedagogisch medewerkers, zodat zij altijd de best mogelijke zorg en begeleiding bieden. Daarnaast kijkt ze mee als we merken dat een kindje zich anders ontwikkelt dan verwacht. Hierdoor kunnen we eventuele bijzonderheden vroegtijdig signaleren en in overleg met ouders tijdig de juiste ondersteuning bieden.
Elke dag moedigen wij ‘onze’ kinderen op een pedagogisch verantwoorde manier aan om de wereld te ontdekken. Dit doen we op een speelse en fantasierijke manier, zodat ze zich veilig en met plezier kunnen ontwikkelen.
Wij werken met een observatiesysteem om je kind goed te volgen. Dagelijks noteren we bijzondere momenten en twee keer per jaar kijken we uitgebreid naar de ontwikkeling. Niet om te beoordelen, maar om te begrijpen wat jouw kind nodig heeft.
Zien we dat een kind taal extra interessant vindt? Dan lezen we samen leuke boekjes. Is er nog wat hulp nodig bij motorische spelletjes? Dan spelen we daar extra op in. Alles draait om aansluiten bij de behoeften, zonder druk of verplichtingen.
Wij hechten veel waarde aan open communicatie met ouders. Als kinderopvangprofessionals lopen we een stukje mee in de ontwikkeling, begeleiding en opvoeding van je kind. Omdat we onderdeel zijn van de eerste kring rondom het kind, vinden we het belangrijk om laagdrempelig en regelmatig contact te hebben.
Dat begint al bij binnenkomst: we horen graag of je kind goed heeft geslapen en of er bijzonderheden zijn. Aan het eind van de dag delen we, het liefst samen met je kind, hoe de dag is verlopen en welke avonturen er zijn beleefd.
Groeien en ontwikkelen gaat met vallen en opstaan. In uitdagende periodes denken onze pedagogisch professionals – en indien nodig onze pedagoog – graag met je mee. Daarom vinden we het fijn als ouders ons ook laten weten hoe het thuis gaat, zodat we samen de beste ondersteuning kunnen bieden.
1. Veiligheid en geborgenheid
We creëren een veilige en vertrouwde omgeving door te werken met kleine, horizontale groepen in hun eigen ruimte: Op de locatie Kerkdriel werken we met 3 groepen:
Bosmuis (babygroep 0-3 jaar): maximaal 13 kinderen met 3 pedagogisch medewerkers
Dwergmuis (1-4 jaar): maximaal 13 kinderen met 2 pedagogisch medewerkers
Spitsmuis (2-4 jaar): maximaal 16 peuters met 2 pedagogisch medewerkers
Op de locatie Velddriel is de indeling als volgt:
Babygroep (0-2 jaar): Maximaal 9 kinderen met 2 vaste pedagogisch professionals.
Peutergroep (2-3 jaar) : Maximaal 16 kinderen met 2 vaste pedagogisch professionals.
We werken met vaste pedagogisch medewerkers. Als zij afwezig zijn, worden ze vervangen door mensen uit onze eigen invalpool. Deze structuur zorgt voor kleinschaligheid en overzichtelijkheid, waardoor je kind zich snel thuis voelt.
2. Pedagogiek op niveau
Onze unieke pedagogische beleid combineert elementen uit diverse opvoedkundige stromingen, gericht op de hoogste kwaliteit. We werken -net als in de peuteropvang- met het Uk & Puk-programma, waarbij pop Puk centraal staat. Dit programma stimuleert spelenderwijs de taalontwikkeling, sociaal-emotionele groei, motorische vaardigheden en eerste rekenvaardigheden van je kind. Ook zorgen we voor continue bijscholing voor onze medewerkers. Een uniek aspect van 't Veldmuisje is dat we een eigen pedagoog in dienst hebben. Onze pedagoog begeleidt als coach onze pedagogisch medewerkers, zodat zij altijd de best mogelijke zorg en begeleiding bieden. Daarnaast kijkt ze mee als we merken dat een kindje zich anders ontwikkelt dan verwacht. Hierdoor kunnen we eventuele bijzonderheden vroegtijdig signaleren en in overleg met ouders tijdig de juiste ondersteuning bieden.
3. Ontwikkeling van je kind
Elke dag moedigen wij ‘onze’ kinderen op een pedagogisch verantwoorde manier aan om de wereld te ontdekken. Dit doen we op een speelse en fantasierijke manier, zodat ze zich veilig en met plezier kunnen ontwikkelen. Wij werken met een observatiesysteem om je kind goed te volgen. Dagelijks noteren we bijzondere momenten en twee keer per jaar kijken we uitgebreid naar de ontwikkeling. Niet om te beoordelen, maar om te begrijpen wat jouw kind nodig heeft.
Zien we dat een kind taal extra interessant vindt? Dan lezen we samen leuke boekjes. Is er nog wat hulp nodig bij motorische spelletjes? Dan spelen we daar extra op in. Alles draait om aansluiten bij de behoeften, zonder druk of verplichtingen.
4. Communicatie met ouders
Wij hechten veel waarde aan open communicatie met ouders. Als kinderopvangprofessionals lopen we een stukje mee in de ontwikkeling, begeleiding en opvoeding van je kind. Omdat we onderdeel zijn van de eerste kring rondom het kind, vinden we het belangrijk om laagdrempelig en regelmatig contact te hebben. Dat begint al bij binnenkomst: we horen graag of je kind goed heeft geslapen en of er bijzonderheden zijn. Aan het eind van de dag delen we, het liefst samen met je kind, hoe de dag is verlopen en welke avonturen er zijn beleefd.
Groeien en ontwikkelen gaat met vallen en opstaan. In uitdagende periodes denken onze pedagogisch professionals – en indien nodig onze pedagoog – graag met je mee. Daarom vinden we het fijn als ouders ons ook laten weten hoe het thuis gaat, zodat we samen de beste ondersteuning kunnen bieden.